![]() Klikk a képre!
|
Gyakran idézett példa, hogy Törökországnak sikerült az IMF-fel való tárgyalások lebegtetésével elkerülni a pénzügyi válságot, és végül nem volt szüksége az IMF megállapodásra. Ez a példa azonban Magyarország számára nem releváns. Törökország pénzügyi pozíciója sohasem volt annyira törékeny, mint Magyarországé.
Magyarország talán elkerülhetné egy újabb pénzügyi mentőcsomag igénybevételét, ha államadóssága csökkenő pályán haladna. Vagyis, ha az ország a pénzügyi veszélyzónából kifelé, egy olyan külső adósság és államadósság kombináció felé tartana, amely mellett már pénzügyileg kevéssé sebezhető. Ennek azonban inkább az ellenkezője történik. Az államadósság magas kamatai miatt ugyanis, amelyet a kiszámíthatatlan gazdaságpolitika és IMF védőháló hiánya miatt kell fizetnünk, az államadósság lényegében fenntarthatatlan pályán halad. A tízéves állampapírok hozama a napokban 9% volt, ami 5%-os GDP deflátorral számolva 4%-os reálkamatnak felel meg. Ez a kamatszint 3,2 százalékponttal növeli majd az államadósság/GDP arányt, ha az államadósság/GDP arány, más szóval államadósság ráta 80%, és a teljes államadósság után ekkora kamatot kell fizetni.
A következő időszakban évi 0,5%-nál gyorsabb gazdasági növekedésnél többre aligha számíthatunk, vagyis a gazdasági növekedés 0,4 százalékponttal lassítja az államadósság növekedését. Ez azonban az jelenti, hogy a kamatfizetés nélküli, elsődleges államháztartási egyenlegnek 2,8%-os többletet kell mutatnia ahhoz, hogy az államadósság ne növekedjen. A nemzetközi tapasztalatok szerint viszont a fiskális politika akkor lehet hiteles, ha van legalább 1% tartaléka a váratlan események kivédésére. Vagyis, 4%-os reálkamat szint és gyenge növekedés mellett egy 80%-os államadósság rátát akkor lehet fenntartani, ha az államháztartás elsődleges egyenlege a GDP 4%-ának megfelelő többletet mutat. Kevés realitása van annak, hogy akkora elsődleges többlet keletkezzen a magyar államháztartásban az elkövetkező időszakban. Ennek hiányában viszont gyorsuló ütemben növekvő államadósság rátával számolhatunk, amely nem fenntartható.
Az európai válság enyhülésére alapozni magyar gadaságpolitikai döntéseket, önámítás. Az államadósság kamatszintjét több tényező befolyásolja, amelyeknek csak egyike a nemzetközi gazdasági hangulat. Ennél sokkal fontosabbak az egyedi ország kockázati tényezők, ezen belül többek között a külső adósság mértéke. Minél magasabb a külső adósság, annál magasabb a kamatszint, amit az államadósság után kell fizetni (lásd 2. ábra). A magyar külső adósság nem fog számottevően csökkeni a következő időszakban, nem látszanak a körvonalai egy kiszámítható gazdaságpolitikának, ezért az államadósság kamatszintjének lényeges csökkenésére nincs kilátás.
![]() Klikk a képre!
|
Az államadósság nem fenntartható pályán halad, bár ennek jelei még nem nyilvánvalóak. A mentőcsomagról való megállapodást ugyan lehet húzni valameddig, de valószínűtlen, hogy a felmentő sereg magas gazdasági növekedés vagy alacsony állampapírpiaci kamatok képében érkezzék az előttünk álló időszakban. Ezért ha a magyar kormány az egyoldalúan deklarált államcsődöt el akarja kerülni, meg kell majd egyeznie az Európai Bizottsággal. Ezzel feltehetőleg a Bizottság is tisztában van.
Felháborodhatunk ugyan azon, hogy miként bánnak velünk, de ez nem változtat azon a tényen, hogy Magyarország brüsszeli alkuereje ma láthatóan csekély. A Bizottságnak nem kell csinálnia semmit, mindössze ki kell várnia, amíg a helyzet olyan rosszra fordul, hogy magyar fél minden feltételét teljesíti. Ez csak idő kérdése.
Valentinyi Ákos
Cardiff University
MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A Brit Árnyék Monetáris Tanács tagja
A cikk 2012. április 20-án jelent meg a portfolio.hu honlapon.
Helyszín: Az előadásra zoom felületen kerül sor 03.18-én 14:00 órakor. Az ehhez tartozó link a kti.titkarsag@krtk.hu e-mail címen igényelhető és csütörtök délután válik elérhetővé. Abstract This paper investigates the contribution of high-growth firms (HGFs) to aggregate productivity growth. Four stylized facts emerge. First, HGFs mainly contribute ... Részletek »
Helyszín: Az előadásra zoom felületen kerül sor 04.08-án 14:00 órakor. Az ehhez tartozó link külső érdeklődők számára a kti.titkarsag@krtk.hu e-mail címen igényelhető és csütörtök délután válik elérhetővé. Abstract: We analyse the causal effect of involuntary retirement on detailed indicators of healthcare use and compare the results to the effects of voluntary ... Részletek »
A KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet teljesítményéről A KRTK KTI a RePEc/IDEAS rangsorában, amely a világ közgazdaság-tudományi tanszékeit és intézeteit rangsorolja publikációs teljesítményük alapján, a legjobb ... Részletek »
Tisztelt Kollégák! Tudományos kutatóként, intézeti vezetőként egész életünkben a kutatói szabadság és felelősség elve vezetett bennünket. Meggyőződésünk, hogy a tudomány csak akkor érhet el ... Részletek »
Gender differences in the skill content of jobs Abstract There is significant heterogeneity in actual skill use within occupations even though occupations are differentiated ... Részletek »
The equivalence of the minimal dominant set and the myopic stable set for coalition function form games Abstract In cooperative games, the coalition structure ... Részletek »
A Rajk Szakkollégium interjúsorozata a Neuman János és a Herbert Simon-díjjal kitüntetett közgazdászokkal – Simó M., Vig Á. Kaliforniától Budapestig – világszínvonalú kutatók a ... Részletek »