NBER Working Paper No. 23144
Issued in February 2017
NBER Program(s): CH ED HE LS PE
The past half-century has seen economic research become increasingly empirical, while the nature of empirical economic research has also changed. In the 1960s and 1970s, an empirical economist’s typical mission was to “explain” economic variables like wages or GDP growth. Applied econometrics has since evolved to prioritize the estimation of specific causal effects and empirical policy analysis over general models of outcome determination. Yet econometric instruction remains mostly abstract, focusing on the search for “true models” and technical concerns associated with classical regression assumptions. Questions of research design and causality still take a back seat in the classroom, in spite of having risen to the top of the modern empirical agenda. This essay traces the divergent development of econometric teaching and empirical practice, arguing for a pedagogical paradigm shift.
Helyszín: Az előadásra zoom felületen kerül sor 03.18-én 14:00 órakor. Az ehhez tartozó link a kti.titkarsag@krtk.hu e-mail címen igényelhető és csütörtök délután válik elérhetővé. Abstract This paper investigates the contribution of high-growth firms (HGFs) to aggregate productivity growth. Four stylized facts emerge. First, HGFs mainly contribute ... Részletek »
Helyszín: Az előadásra zoom felületen kerül sor 04.08-án 14:00 órakor. Az ehhez tartozó link külső érdeklődők számára a kti.titkarsag@krtk.hu e-mail címen igényelhető és csütörtök délután válik elérhetővé. Abstract: We analyse the causal effect of involuntary retirement on detailed indicators of healthcare use and compare the results to the effects of voluntary ... Részletek »
A KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet teljesítményéről A KRTK KTI a RePEc/IDEAS rangsorában, amely a világ közgazdaság-tudományi tanszékeit és intézeteit rangsorolja publikációs teljesítményük alapján, a legjobb ... Részletek »
Tisztelt Kollégák! Tudományos kutatóként, intézeti vezetőként egész életünkben a kutatói szabadság és felelősség elve vezetett bennünket. Meggyőződésünk, hogy a tudomány csak akkor érhet el ... Részletek »
Gender differences in the skill content of jobs Abstract There is significant heterogeneity in actual skill use within occupations even though occupations are differentiated ... Részletek »
The equivalence of the minimal dominant set and the myopic stable set for coalition function form games Abstract In cooperative games, the coalition structure ... Részletek »
A Rajk Szakkollégium interjúsorozata a Neuman János és a Herbert Simon-díjjal kitüntetett közgazdászokkal – Simó M., Vig Á. Kaliforniától Budapestig – világszínvonalú kutatók a ... Részletek »