A magyarországi közoktatási centralizáció céljai és követekezményei – Semjén András, Le Marcell és Hermann Zoltán cikke az Acta Educationis Generalis folyóiratban

The goals and consequences of the centralization of public education in Hungary – Semjén András tudományos főmunkatárs, Le Marcell és Hermann Zoltán tudományos munkatárs cikke az Acta Educationis Generalis folyóiratban.

Összefoglaló:

A magyarországi közoktatási centralizáció céljai és követekezményei

Magyarországon 2010 után erőteljes centralizáció ment végbe az oktatásirányítás és az iskolák finanszírozása terén. Az iskolák irányítását és finanszírozását a helyi önkormányzatoktól az állam (a kormányzat)  vette át, az igazgatók és a tanárok önállósága csökkent. Ugyanakkor sem a centralizáció indokai, sem az általa elérni kívánt  célok nem voltak egyértelműen világosak. A közszektor irányítására irányuló reformok világszerte szokásos követelményeit tudatosan figyelmen kívül hagyták az átalakítás során. Sem kísérleti kipróbálásra épülő előzetes vizsgálat, sem pedig hatástanulmány nem készült az átállás előtt, ami azért is különösen meghökkentő, mivel sem a mai nemzetközi szakirodalom, sem más országok tapasztalatai nem támasztják alá egyértelműen egy ilyen centralizáció szükségességét. Az is furcsa, hogy a reform eredményeinek szisztematikus megfigyelése és értékelése (monitoring) és a célokkal való összevetése is elmaradt. Tanulmányunk megkísérli feltárni a reform céljait és indokait és megvizsgálja, hogy mennyire sikerült a reformmal elérni a deklarált célokat.  Bár ezek a célok tartalmazták az erőforrásellátottság és a tanári bérek egyenlőtlenségének csökkentését és az oktatási esélyegyenlőség javítását, ezekre utaló eredmények a reform utáni első két évben nem igazán voltak megfigyelhetők.  Az (1-8 osztályt felölelő) általános iskolák esetében például az egy tanulóra jutó erőforrásfelhasználás szintje jelentősen csökkent, és az erőforrások elosztásának egyenlőtlensége is nőtt. 2015-ben azonban az iskolai szintű folyó oktatási kiadások egy tanulóra vetített értéke növekedésnek indult és 2015-ben és 2016-ban is jóval meghaladta már a reform előtti szintet. 2015 után az egy tanulóra jutó fajlagos oktatási kiadások egyenlőtlensége is egyértelműen csökkent.

  • Események

    • KTI szeminárium – Simonovits András 02.28.

      2019.02.28.
      2019.02.28.
      14:00 - 16:00

      Helyszín: MTA HTK 1097 Budapest Tóth Kálmán u. 4. fszt. K0.11-12 Simonovits András: Hagymahántás közben: a rugalmas nyugdíjkorhatár modelljei Az öregedő társadalmak nyugdíjgondjainak megoldásában az egyik leghatékonyabb eszköz az átlagos nyugdíjkorhatár (az ún. korcentrum) emelése. Ehhez ...   Részletek »

    • KTI szeminárium – Cseh Ágnes 03.07.

      2019.03.07.
      2019.03.07.
      14:00 - 16:00

      Helyszín: MTA HTK 1097 Budapest Tóth Kálmán u. 4. fszt. K0.11-12 Cseh Ágnes: Organizing Time Banks: Lessons from Matching Markets társszerzők: T. Andersson, L. Ehlers, and A. Erlanson A time bank is a group of ...   Részletek »

    • KTI szeminárium – Papp Tamás 03.14.

      2019.03.14.
      2019.03.14.
      14:00 - 16:00

      Helyszín: MTA HTK 1097 Budapest Tóth Kálmán u. 4. fszt. K0.11-12 Almut Balleer, Monika Merz, Tamas K. Papp (Institute for Advances Studies, Vienna): Couples’ Time-Use and Aggregate Outcomes: Evidence from a Structural Model Abstract We ...   Részletek »

  • Hírek

    • Az MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet teljesítményéről

      2018.09.12.

      Az MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet teljesítményéről Az MTA KRTK KTI a RePEc/IDEAS rangsorában, amely a világ közgazdaságtudományi tanszékeit és intézeteit rangsorolja publikációs teljesítményük alapján, ...   Részletek »

    • MTA KRTK állásfoglalás

      2018.06.20.

      Tisztelt Kollégák! Tudományos kutatóként, intézeti vezetőként egész életünkben a kutatói szabadság és felelősség elve vezetett bennünket. Meggyőződésünk, hogy a tudomány csak akkor érhet el ...   Részletek »

    • 2019. február 18.

      2019.02.18.

      Közgazdaságtan a neoliberalizmus után – S. Naidu, D. Rodrik, G. Zucman Economics After Neoliberalism SURESH NAIDU, DANI RODRIK, GABRIEL ZUCMAN Boston Review – February ...   Részletek »

    • 2019. február 11.

      2019.02.11.

      D. McCloskey interjúja – E. Wallach An Interview with Deidre McCloskey, Distinguished Professor Emerita of Economics and of History, UIC Eric Wallach February 10, ...   Részletek »

    • Az MTA KRTK Közalkalmazotti Tanácsának értesítése

      2019.02.10.

      Értesítés 2019. február 6-án az MTA KRTK Közalkalmazotti Tanácsa az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont intézeteinek valamennyi közalkalmazottjára kiterjedő elektronikus szavazást kezdeményezett az ...   Részletek »

Felhasználási feltételek
Impresszum
Intézményünk országos és nemzetközi hálózati kapcsolatát az NIIF program biztosítja
Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézet
© Copyright 2017. Minden jog fenntartva.