Horn Dániel tudományos főmunkatárs és Kiss Hubert János tudományos főmunkatárs közös cikke a PLoS ONE folyóiratban:
Horn D, Kiss HJ (2018)
Which preferences associate with school performance?—Lessons from an exploratory study with university students.
PLoS ONE
13(2): e0190163. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0190163
Success in life is determined to a large extent by school performance so it is important to understand the effect of the factors that influence it. In this exploratory study, in addition to cognitive abilities, we attempt to link measures of preferences with outcomes of school performance. We measured in an incentivized way risk, time, social and competitive preferences and cognitive abilities of university students to look for associations between these measures and two important academic outcome measures: exam results and GPA. We find consistently that cognitive abilities (proxied by the Cognitive Reflection Test) are very well correlated with school performance. Regarding non-cognitive skills, we report suggestive evidence for many of our measured preferences. We used two alternative measures of time preference: patience and present bias. Present bias explains exam grades better, while patience explains GPA relatively better. Both measures of time preferences have a non-linear relation to school performance. Competitiveness matters, as students, who opt for a more competitive payment scheme in our experimental task have a higher average GPA. We observe also that risk-averse students perform a little better than more risk-tolerant students. That makes sense in case of multiple choice exams, because more risk-tolerant students may want to try to pass the exam less prepared, as the possibility of passing an exam just by chance is not zero. Finally, we have also detected that cooperative preferences—the amount of money offered in a public good game—associates strongly with GPA in a non-linear way. Students who offered around half of their possible amounts had significantly higher GPAs than those, who offered none or all their money.
Helyszín: MTA Humán Tudományok Kutatóháza (Budapest 1097, Tóth Kálmán u. 4.) A Magyar Közgazdaságtudományi Egyesület (MKE) 2019. december 19-20-án (csütörtökön és pénteken), az MTA Humán Tudományok Kutatóházában (1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4.) tartja a ... Részletek »
Helyszín: MTA HTK 1097 Budapest Tóth Kálmán u. 4. fszt. K011-12-es előadóterem Baráth Lajos The Effect of Investment and Rural Development Subsidies on the Components of Total Factor Productivity: The Case of Slovenian Farms Abstract: The ... Részletek »
Az MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet teljesítményéről Az MTA KRTK KTI a RePEc/IDEAS rangsorában, amely a világ közgazdaságtudományi tanszékeit és intézeteit rangsorolja publikációs teljesítményük alapján, ... Részletek »
Tisztelt Kollégák! Tudományos kutatóként, intézeti vezetőként egész életünkben a kutatói szabadság és felelősség elve vezetett bennünket. Meggyőződésünk, hogy a tudomány csak akkor érhet el ... Részletek »
MUNKAERŐPIACI TÜKÖR 2018 Szerkesztette: Fazekas Károly, Csillag Márton, Hermann Zoltán és Scharle Ágota Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Budapest, 2019 ISSN 1586-460X Copyright © ... Részletek »
Török Ádám elnöki köszöntőjét követően ″Jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok? – Alternatív növekedési utak keresése a visegrádi országokban″ címmel tartott előadást ... Részletek »
Az idei közgazdasági Nobel-díjasok előadásai – A. Banerjee, E. Duflo, M. Kremer 2019 Nobel Prize Lectures in Economic Sciences at Aula Medica Karolinska Institutet ... Részletek »