hu / en

Digitális kapaszkodó a tanuláshoz

75394231_523213951561750_4914022978439610368_n

Új online platform indul, segítve a diákokat és tanárokat a digitális oktatásban. Az onkentesmentoralas.hu oldalra regisztráló önkéntes oktatókat és tanulókat egy algoritmus rendezi párba, hogy minden diák a számára legmegfelelőbb segítőt kapja. Az új felületet civil összefogás hívta életre.

A koronavírus nem várt próbatétel elé állította a közoktatásban résztvevő tanárokat és diákokat egyaránt. E kihívás legyőzésének megsegítésére jött létre az onkentesmentoralas.hu weboldal, ahol önkéntes mentorok és mentoráltak regisztrációját várjuk. Az oldalon regisztrált mentorokat és mentoráltakat minden pénteken összepárosítja egy algoritmus, akik ezt követően a hashtag.school digitális oktatásra kialakított platformján keresztül tudnak egymással dolgozni. A Magyar Református Szeretetszolgálat, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaság– és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézete (KRTK-KTI) és a hashtag.school összefogott, hogy országos szinten segítsen egymásra találni azoknak, akik mentorálni szeretnének, és akiknek mentorálásra van szükségük. A saját fejlesztésű onkentesmentoralas.hu elnevezésű weboldal abban nyújt segítséget, hogy összekapcsolja a tanulni és tanítani vágyókat.

Egy gyors regisztrációt követően a tanárok és diákok bekerülnek egy adatbázisba. Ezt követően a KTI Mechanizmustervezés Lendület kutatócsoportja által kifejlesztett párosítási rendszer segítségével a rendszer automatikusan párokba és tanulócsoportokba rendezi a diákokat és oktatóikat. A párok és csoportok kialakításánál a rendelkezésre álló információkból a legoptimálisabb párosítások jönnek létre a diákok tudásszintjéhez, igényeihez igazodva. Ezt követően az oktatás a hashtag.school által létrehozott online térben zajlik, mely ingyenesen elérhető a résztvevők számára. A cél, hogy a diákok segítséget kapjanak azokban a tantárgyakban, melyek nehézséget jelentenek számukra, és könnyebb legyen a felkészülésük a tanév végi hajrában, esetleg a nyár végi javítóvizsgákra.
Az induló program biztos, kipróbált módszerekkel dolgozik, melyre garancia a hashtag.school által kidolgozott e-mentorálási modell, melyet már több helyi és országos programban használtak. „A VoluMen projekt abban is egyedi, hogy folyamatos támogatást ad minden résztvevő számára. A mentorálás megkezdése előtt módszertani, pedagógiai és technikai képzésekkel segítjük a mentorok munkáját, emellett folyamatos ‘megbeszélő webináriumokat’ is tartunk, ahol pedagógusok vezetésével esetmegbeszélésre is lehetőség nyílik. A tanórák felépítését, illetve a rendszerben digitális tananyagok elkészítését rövid online tananyagok, valamint élő webináriumok segítségével sajátíthatják el mentoraink. Ez a szakmai és pedagógiai háló még különlegesebbé és egyedibbé teszi a VoluMen rendszerét.”- ismertette a program előnyeit Prievara Tibor, a hashtag.school egyik alapítója.
A kezdeményezéshez a KRTK-KTI is csatlakozott, és reagálva a mostani helyzetre, létrehozott az önkéntes mentorálási kapacitás becsatornázására képes regisztrációs felületet és a mentorpárosítást automatikusan elvégző algoritmust. Az optimalizáláshoz használt szempontrendszer kidolgozását a KTI oktatásgazdaságtani szakértői, Horn Dániel és Hermann Zoltán vezették. A legfontosabb szempont, hogy minél több mentorálás valósuljon meg olyan tárgyakból, amelyben a diákoknak a legnagyobb szükségük van segítségre, és amelyhez a mentorok is értenek. A preferenciák és feltételek figyelembevételével egy algoritmus számítja ki az optimális párosításokat minden héten, melyet Biró Péter vezetésével a KRTK-KTI Mechanizmustervezés kutatócsoport munkatársai terveztek meg és implementáltak. Ez hasonlóképpen működik, mint a hazai középiskolai és egyetemi felvételi rendszer. A résztvevők visszajelzései alapján az alkalmazás folyamatosan monitorozásra és fejlesztésre kerül, és utólagos hatásvizsgálatot is elvégeznek majd a KTI kutatói.

„Hálás vagyok azért, hogy a járványhelyzet kihívásaiban megtapasztalhatjuk az összefogás erejét. Nagyon rövid idő alatt, időt és energiát nem kímélve, komoly szakmai partnerekkel jött létre ez az innovatív, szükségletre reagáló együttműködés. A három szervezet eltérő szakmai háttere és az online oktatási tér működtetése kapcsán meglévő tapasztalatai tették lehetővé, hogy közös tudásmegosztással egy igazán hasznos platform jöhetett létre” – mondta el Lutár Balázs, a Magyar Református Szeretetszolgálat szociális fejlesztési vezetője. „Az oldal fontos tanulást segítő platform lehet mindazon diákok számára, akiknek a megváltozott helyzetben a tanév sikeres befejezéséhez vagy a nyári javítóvizsgákra való felkészüléshez van szüksége támogatásra. Éppen ezért arra buzdítok mindenkit, hogy akár tanulni vágyó diákként, akár tanulásban segítő önkéntesként regisztráljon az onkentesmentoralas.hu oldalon” – hívta fel a figyelmet a szociális fejlesztési vezető.

A Magyar Református Szeretetszolgálat Válaszút programjának keretében is Prievara Tibor, a tanarblog.hu és a hashtag.school alapítója által kidolgozott e-mentorálási modellt alkalmazza, és a hashtag.school rendszerét hasznosítja a digitális tananyagok készítésére, valamint a tanulástámogató mentorálás is ezen a felületen történik. Ebben a rendszerben már több,mint 20.000 tanóra valósult már meg, és a Református Tananyagtárral történő együttműködésnek is köszönhetően a legnagyobb digitális tananyagtárral rendelkezik ma Magyarországon. Az április 30-án startoló rendszerbe tanárok, önkéntes mentorok és diákok is tudnak regisztrálni, az adatok megadása alapján egy algoritmus állítja párba a leginkább összeillő tanulópárokat.

2024

Már

28

H

K

Sz

Cs

P

Sz

V

26

27

28

29

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

Következő hónap >
a

2024

Már

28

H

K

Sz

Cs

P

Sz

V

26

27

28

29

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

Következő hónap >